Electronic Resource
TA _ MENINGKATKAN KEMAMPUAN LITERASI MATEMATIS SISWA PADA MODEL PBL
Abstract
This study aims to produce results of studies on improving students’ mathematical literacy skills in the PBL model. This study uses a quantitative method with a pre-experimental model designed in the form of a one-group pretest-posttest design involving one class, namely class VIII A of SMP Negeri 1 Amanuban Timur. The research was determined by simple random sampling technique. The instrument used as a data collection tool is a level 3 student’s mathematical literacy ability test which is arranged in the form of description question. Before the questions are used, a trial is given first to determine the level of validity, reliability, level of difficulty and discrimination. The data analysis technique in this study used the normality test as a prerequisite test, paired t-sample test and continued with the normalized gain score. The results of the analysis show that there is an increase in students’ mathematical literacy skills in the PBL model. Improving students’ mathematical literacy skills by learning the PBL model is in the high category with an average gain score of 0,76.
Keywords: mathematical literacy ability, PBL model
Abstrak
Penelitian ini bertujuan untuk menghasilkan kajian tentang peningkatan kemampuan literasi matematis siswa pada model PBL. Penelitian ini menggunakan metode kuantitatif dengan model pre-experimental yang didesain dalam bentuk one-group pretest-posttest design dengan melibatkan satu kelas penelitian yaitu kelas VIII A SMP Negeri 1 Amanuban Timur yang ditentukan dengan teknik simple random sampling. Instrument yang digunakan sebagai alat pengumpulan data adalah tes kemampuan literasi matematis siswa level 3 yang disusun dalam bentuk soal uraian. Sebelum soal digunakan terlebih dahulu diberikan uji coba untuk mengetahui tingkat validitas, reliabilitas, tingkat kesukaran dan daya beda. Teknik analisis data dalam penelitian ini menggunakan uji normalitas sebagai uji prasyarat, uji t-sampel berpasangan dan dilanjutkan dengan skor gain normalisasi. Hasil analisis menunjukan bahwa terdapat peningkatan kemampuan literasi matematis siswa pada model PBL. Peningkatan kemampuan literasi matematis siswa dengan pembelajaran model PBL berada pada kategori tinggi dengan rata-rata skor gain 0,76.
Kata Kunci: kemampuan literasi matematis, model PBL.
TA _ 00278 | My Library | Tersedia |
Tidak tersedia versi lain