Electronic Resource
TA _ PENGARUH DISIPLIN BELAJAR TERHADAP PRESTASI BELAJAR MATEMATIKA SISWA
Abstract
This study aims to determine the effect of learning discipline on studens’mathematics learning achievemen.The method used in this study is descriptive quantitative. The population in this study were all grade VIII students of SMP Negeri 1 Amanuban Barat in the academic year 2020/2021 which consisted of six classes. The study sample consisted
of one class, namely class VIIID which was taken using simple random sampling technique. The data collection technique in this study used a questionnaire to obtain data on learning discipline, while the data on student mathematics learning achievement was obtained from the final test results of the even semester of the 2019/2020 school year. The data analysis technique was carried out by using the effect test, namely the simple linear regression test, were the learning discipline as the independent variable and the students’ mathematics achievement as dependent variable.The results showed that there
was an effect of learning discipline on students’ mathematics learning achievement by %6,28 and the remaining %4,71 was influenced by other factor not examined in this study. Regression equation Ŷ = 98,831 + 0,170X.
Keywords: learning discipline, students’ matematics learning achievement.
Abstrak
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh disiplin belajar terhadap prestasi belajar matematika siswa. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah deskriptif kuantitatif. Populasi dalam penelitian ini adalah seluruh siswa kelas VIII SMP Negeri 1 Amanuban Barat tahun pelajaran 2020/2021 yang terdiri dari enam kelas. Sampel penelitian sebanyak satu kelas yaitu kelas VIIID yang diambil menggunakan teknik simple random sampling. Teknik pengumpulan data pada penelitian ini menggunakan angket untuk mendapat data disiplin belajar, sedangkan data prestasi belajar matematika siswadiperoleh dari hasil ujian akhir semester genap tahun pelajaran 2019/2020. Teknik analisis data dilakukan dengan uji pengaruh yaitu uji regresi linear sederhana dimana disiplin belajar sebagai variabel bebas dan prestasi belajar matematika siswa sebagai variabel terikat. Hasil penelitian menunjukkan bahwa terdapat pengaruh disiplin belajar terhadap prestasi belajar matematika siswa sebesar %6,28 dan sisanya %4,71 dipengaruhi oleh faktor lain yang tidak diteliti dalam penelitian ini. Persamaan regresi Ŷ = 98, 831 + 0, 170X.
Kata kunci: disiplin belajar, prestasi belajar matematika siswa.
TA _ 00275 | My Library | Tersedia |
Tidak tersedia versi lain