Electronic Resource
TA _ ANALISIS KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIS SISWA BERDASARKAN LANGKAH POLYA
ABSTRACT
The purpose of this study was to analyze students' mathematical problem solving abilities based on Polya's steps. This type of research is descriptive qualitative research. The subjects in this study were students of class X MIA 3 SMA Kristen 1
Soe. The procedure of data collection used to determine students’ mathematical problem solving abilities based on Polya's steps and interviews to examine more deeply about students' mathematical problem solving abilities based on Polya's
steps. The results showed that students who were at level 3 were able to understand the problem, make plans, implement plans and re-examine. Students who are at level 2 are able to understand the problem and students who are at level 1 have not been able to understand the problem, make plans, implementplans and re-examine. Several factors that affect the level of students' mathematical abilities, namely students do not understand the subject and concepts, have difficulty making mathematical models and choosing the right strategy to solve problems.
Keywords: mathematical problem solving ability, Polya's steps.
ABSTRAK
Tujuan penelitian ini adalah untuk menganalisis kemampuan pemecahan masalah matematis siswa berdasarkan langkah Polya. Jenis penelitian ini adalah penelitian deskriptif kualitatif. Subjek pada penelitian ini adalah siswa kelas X MIA 3 SMA
Kristen 1 Soe. Prosedur pengumpulan data menggunakan tes untuk mengetahui kemampuan pemecahan masalah matematis siswa berdasarkan langkah Polya dan wawancara untuk mengkaji lebih dalam tentang kemampuan pemecahan masalah matematis siswa berdasarkan langkah Polya. Hasil penelitian menunjukkan bahwa siswa yang berada pada tingkat 3 mampu memahami masalah, menyusun rencana, melaksanakan rencana dan memeriksa kembali. Siswa yang berada pada tingkat 2 mampu memahami masalah dan siswa yang berada pada tingkat 1 belum mampu memahami masalah, menyusun rencana, melaksanakan rencana dan memeriksa kembali. Beberapa faktor yang mempengaruhi tingkatan kemampuan matematis siswa yaitu siswa kurang memahami materi dan konsep, kesulitan membuat model matematika serta kesulitan memilih strategi yang tepat untuk menyelesaikan masalah.
Kata Kunci : kemampuan pemecahan masalah matematis, langkah Polya.
TA _ 00271 | My Library | Tersedia |
Tidak tersedia versi lain