Electronic Resource
TA _ MENINGKATKAN KEMAMPUAN PENALARAN MATEMATIKA SISWA PADA PEMBELAJARAN MODEL PBL
Abstract
This study aims to improve student’s mathematical reasoning skill through the implementation of PBL model. This study used quantitative approach and applied using pre-experimental model and the design was one group pretest-posttest design. The population in this study were students of SMP Negeri 1 Amanuban Barat, grade VIII. Thesample of this study consisted of one class where 12 students were chosen using random sampling technique. The instrument used is a mathematical reasoning ability test consisting of pre-test and post-test questions. Technical analysis of data using paired
sample t test to determine the difference of student’s mathematical reasoning abilities from the pretest and posttest by considering the criteria for increasing student’s mathematical reasoning abilities. The results of the analysis showed that there was significant improvement of student’s mathematical reasoning abilities through the implementation of PBL model. The increase in student’s mathematical reasoning abilities is in the high category with an average gain score of 0,71. Therefore, using PBL model is considered effective especially to improve students’ mathematical reasoning skill.
Keywords : mathematical reasoning ability, PBL model.
Abstrak
Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan kemampun penalaran matematika siswa melalui model PBL. Penelitian ini menggunakan pendekatan kuantitatif dengan model pre-experimental yang didesain dalam bentuk one group pretest-postest design. Populasi dalam penelitian ini adalah siswa SMP Negeri 1 Amanuban Barat kelas VIII yang terdiri atas enam kelas. Sampel penelitian terdiri dari satu kelas dengan jumlah siswa 12 oang yang diambil dengan teknik simple random sampling. Instrument yang digunakan yaitu tes kemampuan penalaran matematika yang terdiri atas soal pre-test dan post-test. Teknik analisis data menggunakkan uji t sampel berpasangan untuk mengetahui perbedaan kemampuan penalaran matematika siswa pada kelas penelitian serta skor gain untuk mengetahui kriteria peningkatan kemampuan penalaran matematika siswa. Hasil analisis menunjukskan bahwa terdapat peningkatan kemampuan penalaran matematika siswa melalui model PBL. Peningkatan kemampuan penalaran matematika siswa berada pada kategori tinggi dengan rata-rata skor gain sebesar 0,71.
Kata Kunci: Kemampuan penalan mematika siswa, model PBL.
TA _ 00266 | My Library | Tersedia |
Tidak tersedia versi lain