Electronic Resource
TA _ HUBUNGAN ANTARA KEPERCAYAAN DIRI DAN PRESTASI BELAJAR MATEMATIKA SISWA
Abstract
This study aims to produce a study of the relationship between self-confidence and student achievement in mathematics. The research method used is descriptive quantitative. The population in this study was grade VIII students of Satap Oeusapi State Junior High School for the even semester of the 2022/2023 academic year, consisting of 1 class VIII2 taken with simple random sampling techniques and samples in this study were 36 students. The data collection technique in this study used a questionnaire to obtain data on self-confidence and UTS scores in mathematics subjects for the even semester of
the 2022/2023 academic year to obtain student mathematics achievement data. The data analysis technique used is the Pearson product-moment correlation assisted by SPSS which is used to find the direction and strength of the relationship between the independent variable (X), namely confidence with the independent variable (Y), namely learning achievement. The results of the analysis obtained a significant value of 0,000 < 0,05 which means there is a significant relationship between self-confidence and student achievement in mathematics. The correlation coefficient obtained is 0.600 which shows that there is a strong relationship between self-confidence and students ' mathematics
learning achievement.
Keywords: self-confidence, student achievement in mathematics
Abstrak
Penelitian ini bertujuan untuk menghasilkan kajian tentang hubungan antara kepercayaandiri dan prestasi belajar matematika siswa. Metode penelitian yang digunakan adalah deskriptif kuantitatif. Populasi dalam penelitian ini adalah siswa kelas VIII SMP Negeri Satap Oeusapi semester genap tahun pelajaran 2022/2023, yang terdiri dari 1 yaitu kelas VIII2 yang diambil dengan teknik simple random sampling dan sampel pada penelitian ini sebanyak 36 siswa. Teknik pengumpulan data pada penelitian ini menggunakan angket untuk memperoleh data kepercayaan diri dan nilai UTS pada mata pelajaran matematika semester genap tahun ajaran 2022/2023 untuk memperoleh data prestasi belajar matematika siswa. Teknik analisis data yang digunakan adalah korelasi product moment pearson berbantuan SPSS yang digunakan untuk mencari arah dan kekuatan hubungan antara variabel bebas (X) yakni kepercayaan diri dengan variabel tak bebas (Y) yakni prestasi belajar. Hasil analisis diperoleh nilai signifikan sebesar 0,000 < 0,05 yang berarti terdapat hubungan signifikan antara kepercayaan diri dan prestasi belajar matematika siswa. Koefisien korelasi yang diperoleh sebesar 0,600 yang menunjukkan bahwa ada hubungan yang kuat antara kepercayaan diri dan prestasi belajar matematika siswa.
Kata kunci: kepercayaan diri, prestasi belajar matematika siswa
TA _ 00203 | My Library | Tersedia |
Tidak tersedia versi lain