Electronic Resource
TA _ PENGARUH SUMBER BELAJAR TERHADAP PRESTASI BELAJAR MATEMATIKA SISWA
Abstract
The aim of this research is to present discussion on the effect of learning source toward learning achievement in math. Descriptive quantitative was the method used in this study. The population covered all the students in grade XI, SMA Negeri 1 Mollo Selatan especially the odd semester that consist of 5 classes. The sample of this research Questionnaire was used to get the data from students’ particularly on their mid-term test result of math in the odd semester, year 2022/2023 to have the insights of their learning achievement. Simple linear regression analysis was used as the formula applied to analyze the data. The result showed significant rate 0,002 < 0,05 that showed significant effect between learning source and students’ learning achievement in math. Regression formula also showed that Ŷ= 57,676 + 0,204X which bring to the surface that
if learning source rate was null or did not improve, then students’ learning achievement was 0,204. Apart from that, the R square value of 0,192 shows that the influence of learning source on student’s mathematics learning achievement is 19,2% and 80,8% is influenced by other factors not examined in this research.
Keywords: Learning source, Learning achievement
Abstrak
Penelitian ini bertujuan untuk menghasilkan kajian tentang pengaruh sumber belajar terhadap prestasi belajar matematika siswa. Metode penelitian yang digunakan adalah deskriptif kuntitatif. Populasi dalam penelitian ini adalah siswa kelas XI SMA Negeri 1 Mollo Selatan semester genap tahun pelajaran 2022/2023, yang terdiri dari 5 kelas dan sampel pada penilitian ini sebanyak 48 siswa. Teknik pengumpulan data pada penelitian ini menggunakan angket untuk memperoleh data sumber belajar dan nilai UTS pada mata pelajaran matematika semester genap tahun ajaran 2022/2023 untuk
memperoleh data prestasi belajar matematika siswa. Teknik analisis data yang digunakan adalah analisis regresi linear sederhana. Hasil analisis diperoleh nilai signifikan sebesar 0,002 < 0,05 yang berarti terdapat pengaruh yang signifikan antara sumber belajar dan prestasi belajar matematika siswa. Persamaan regresi linear yang diperoleh adalah Ŷ=
57,676 + 0,204X yang berarti setiap penambahan satu satuan pada sumber belajar maka prestasi belajar matematika siswa bertambah sebesar 0,204 satuan. Selain itu nilai R square sebesar 0,192 menunjukkan bahwa pengaruh sumber belajar terhadap prestasi belajar matematika siswa sebesar 19,2% dan 80,8% dipengaruhi oleh faktor-faktor lain yang tidak diteliti dalam penelitian ini.
Kata kunci: sumber belajar, prestasi belajar matematika siswa
TA _ 00202 | My Library | Tersedia |
Tidak tersedia versi lain