Electronic Resource
TA _ PENGARUH SIKAP BELAJAR SISWA TERHADAP PRESTASI BELAJAR MATEMATIKA
Abstract
The purpose of this study was to produce a study of the effect of student learning attitudes toward mathematics achievement. The method used in this study is quantitative method. The population in this study was all VIII grade students of South Mollo 1 Christian Junior High School 2022/2023 which consisted of 2 classes while the research sample was selected for class VIIIB with simple random sampling technique. The data collection technique used is a questionnaire to
obtain data on student learning attitudes, while learning achievement data is obtained from the UAS values for the even semester of the 2022/2023 academic year. The instrument used in the study is a questionnaire of student learning attitudes. Data analysis techniques using simple linear regression analysis with the independent variable is the attitude of student learning and learning achievement of mathematics as a dependent variable. The results showed that there is an influence between students ' learning attitudes towards mathematics learning achievement with regression equation Ŷ = 69,129+0,380X. The amount of influence of students ' learning attitude towards mathematics learning achievement is 11,9% while the remaining 88.1% is influenced by other factors not examined in this study.
Keywords: student learning attitude, mathematics learning achievement.
Abstrak
Tujuan penelitian ini adalah untuk menghasilkan kajian tentang pengaruh sikap belajar siswa terhadap prestasi matematika. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode kuantitatif. Populasi dalam penelitian ini adalah
seluruh siswa kelas VIII SMP Kristen 1 Mollo Selatan Tahun ajaran 2022/2023 yang terdiri dari 2 kelas sedangkan sampel penelitian dipilih kelas VIIIB dengan teknik simple random sampling. Teknik pengumpulan data yang digunakan adalah
angket untuk mendapatkan data sikap belajar siswa, sedangkan data prestasi belajar diperoleh dari nilai UAS semester genap tahun ajaran 2022/2023. Instrumen yang digunakan pada penelitian adalah angket sikap belajar siswa. Teknik analisis data menggunakan analisis regresi linear sederhana dengan variabel bebas adalah sikap belajar siswa dan prestasi belajar matematika sebagai variabel terikat. Hasil penelitian m en un j ukk an bahwa terdapat pengaruh antara
sikap belajar siswa terhadap prestasi belajar matematika dengan persamaan regresi Ŷ = 69,129+0,380Χ. Besarnya pengaruh sikap belajar siswa terhadap prestasi belajar matematika yaitu 11,9% sedangkan sisanya 88,1 % dipengaruhi oleh
faktor lain yang tidak diteliti dalam penelitian ini.
Kata Kunci : sikap belajar siswa, prestasi belajar matematika
TA _ 00201 | My Library | Tersedia |
Tidak tersedia versi lain