Electronic Resource
TA _ HUBUNGAN KEMANDIRIAN BELAJAR DENGAN PRESTASI BELAJAR MATEMATIKA SISWA
Abstract
The aim of this study is to conduct an investigation on the relationship between self- directed learning and mathematics learning achievement among students. The research method employed is quantitative descriptive. The population for this study consists of all students in the eighth grade of SMP Negeri Satu Atap Boentuka during the even semester of the 2022/2023 academic year. The population is divided into two classes, namely VIII1 and VIII2, with a total sample size of 66 students. The research utilizes purposive sampling technique to select the participants. Data collection for this study involves the use of a questionnaire to gather information on self-directed learning, while data on learning achievement are obtained from the results of the UTS (Mid-Term Examination) conducted during the even semester of the 2022/2023 academic year. The collected data are analyzed using the Pearson's product-moment correlation method to determine the
direction and strength of the relationship between the independent variable (X), which is self-directed learning, and the dependent variable (Y), which is learning achievement. The analysis of the data reveals a significant value of 0,001 < ᾳ=0,05, indicating relationship between self-directed learning and students' mathematics learning achievement. Furthermore, the correlation coefficient value of 0.483 indicates moderate relationship between self-directed learning and mathematics learning achievement. These findings suggest that as students' level of self-directed learning increases, their mathematics learning achievement is also likely to improve.
Keywords: self-directed learning, mathematics learning achievement.
Abstrak
Penelitian ini bertujuan untuk menghasilkan kajian tentang hubungan kemandirian belajar dan prestasi belajar matematika siswa. Metode penelitian yang digunakan adalah deskriptif kuantitatif. Populasi dalam penelitian ini adalah seluruh siswa kelas VIII SMP Negeri Satu Atap Boentuka semester genap tahun pelajaran 2022/2023, yang terdiri dari 2 yaitu kelas VIII1 dan VIII2 dan sampel pada penelitian ini sebanyak 66 siswa. Pada penelitian ini menggunakan teknik purposive sampling dan teknik pengumpulan data pada penelitian ini menggunakan angket untuk memperoleh data kemandirian belajar sedangkan data prestasi belajar diperoleh dari hasil UTS semester genap tahun pelajaran 2022/2023. Teknik analisis data yang digunakan adalah korelasi product momen pearson yang digunakan untuk mencari arah dan kekuatan hubungan antara variabel bebas (X) yakni kemandirian belajar dengan variabel tak bebas (Y) yakni prestasi belajar. Hasil analisis data diperoleh nilai signifikan sebesar 0,001 < ᾳ=0,05 yang berarti terdapat hubungan antara kemandirian belajar dengan prestasi belajar matematika siswa. Sedang nilai koefisien korelasi sebesar 0,483 menunjukkan hubungan yang cukup antara kemandirian belajar dan prestasi belajar matematika siswa. Hasil temuan ini mengindikasikan bahwa semakin tinggi tingkat kemandirian belajar siswa maka semakin tinggi juga prestasi belajar matematika yang dapat dicapai.
Kata kunci: kemandirian belajar, prestasi belajar matematika.
TA _ 00200 | My Library | Tersedia |
Tidak tersedia versi lain