Electronic Resource
TA _ PENGARUH KECEMASAN MATEMATIS TERHADAP PRESTASI BELAJAR MATEMATIKA SISWA
Abstract
This study aims to produce a study on the effect of mathematical anxiety on student achievement in mathematics. The method used in this study is quantitative. The population in this study was all grade VII students of SMP Negeri Satu Atap Boentuka even semester of the 2022/2023 academic year consisting of two classes while the research sample, namely class VII2, was selected using simple random sampling techniques. The data collection technique used in this study was a questionnaire to obtain mathematical anxiety data while learning achievement data was obtained from the UAS values for the even semester of the 2022/2023 academic year. Data analysis techniques using simple linear regression analysis. The results of the study concluded that mathematical anxiety negatively affects student achievement in mathematics by 18,2% and 81,8% influenced by other factors outside of mathematical anxiety. The linear regression equation obtained is Ŷ = 109,168 – 0,416X, this means that each addition of mathematical anxiety by 1 unit will reduce the value of student achievement in mathematics by 0,416.
Keywords: mathematical anxiety, student math achievement
Abstrak
Penelitian ini bertujuan untuk menghasilkan kajian tentang pengaruh kecemasan matematis terhadap prestasi belajar matematika siswa. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah kuantitatif. Populasi dalam penelitian ini adalah seluruh siswa kelas VII SMP Negeri Satu Atap Boentuka semester genap tahun ajaran 2022/2023 yang terdiri dari dua kelas sedangkan sampel penelitian yaitu kelas VII2 yang dipilih dengan teknik simple random sampling. Teknik pengumpulan data yang digunakan pada penelitian ini adalah angket untuk mendapatkan data kecemasaan matematis, sedangkan data prestasi belajar diperoleh dari nilai UAS semester genap tahun ajaran 2022/2023. Teknik analisis data menggunakan analisis regresi linear sederhana. Hasil penelitian disimpulkan bahwa kecemasan matematis berpengaruh negatif terhadap prestasi belajar matematika siswa sebesar 18,2% dan 81,8% dipengaruhi oleh faktor lain diluar kecemasan matematis. Persaman regresi linear yang diperoleh adalah Ŷ = 109,168 – 0,416X, hal ini berarti setiap penambahan kecemasan matematis sebesar 1 satuan maka akan mengurangi nilai prestasi belajar matematika siswa sebesar 0,416.
Kata kunci: kecemasan matematis, prestasi belajar matematika siswa.
TA _ 00199 | My Library | Tersedia |
Tidak tersedia versi lain