Electronic Resource
TA _ MENINGKATKAN KEMAMPUAN BERPIKIR KRITIS MATEMATIS SISWA DENGAN MODEL KOOPERATIF TIPE GROUP INVESTIGATION
Abstract
This study aims to imporove students mathematical critical thinking skills by using a cooperative model type group investigation. The method used in this research is quantitative with a pre-experimental model which is desingned in the form of one group pre-test post-test. The population in this studi were all students of SMK Negeri 1 Soe class X for the 2022-2023 academic year, consisting of 7 classes, while the research sample was 1 class namely class X ATU, which was taken using a simple random sampling technique. The data collection technique used in this study was a lest of metematical critical thinking skills in the form of pre-test and post-test. The instrument used in this study was a test of students critical tingking skills. This test is in the form of pre-test and post-test questions in the form of descriptive questions which are arranged
based on indicators of students mathematical critical thingking ability. Data analysis techniques to measure students mathematical critical thingking abilities use a paired sample t-test with the normality test as a prerequisite test and continue with a normalized gain score. The results showed that there was an increase in students mathematical critical thinking skills through the group investigation model in the medium category with
an average gain score of 0.49.
Keywords: students mathematical critical thinking skills, Group Investigation.
Abstrak
Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan kemampuan berpikir kritis matematis siswa dengan menggunakan model kooperatif tipe group investigation. Metode yang digunakan dalam penelitian adalah kuantitatif dengan model pre-experimental, yang didesain dalam bentuk one group pretest-posttest. Populasi dalam penelitian ini adalah seluruh siswa
SMK Negeri 1 Soe kelas X tahun ajaran 2022/2023 sebanyak 7 kelas sedangkan sampel penelitian sebanyak 1 kelas yaitu kelas X ATU yang diambil dengan teknik simple random sampling. Teknik pengumpulan data yang digunakan pada penelitian ini adalah tes kemampuan berpikir kritis matematis berupa pre-test dan post-test. Instrumen yang digunakan pada penelitian ini adalah tes kemampuan berpikir kritis matematis siswa. Tes ini berupa soal-soal pre-test dan post-test berbentuk soal uraian yang disusun berdasarkan indikator kemampuan berpikir kritis matematis siswa. Teknik analisis data untuk mengukur kemampuan berpikir kritis matematis siswa menggunakan uji t-sampel berpasangan dengan uji normalitas sebagai uji prasyarat dan dilanjutkan dengan skor gain normalisasi. Hasil penelitian menunjukkan bahwa terdapat peningkatan kemampuan berpikir kritis matematis siswa melalui model kooperatif tipe group investigation pada
kategori sedang dengan rata-rata skor gain adalah 0,49.
Kata Kunci: kemampuan berpikir kritis matematis siswa, Group Investigation
TA _ 00198 | My Library | Tersedia |
Tidak tersedia versi lain