Electronic Resource
TA _ ANALISIS KEMAMPUAN KOMUNIKASI MATEMATIS SISWA PADA MATERI PROGRAM LINEAR
Abstract
This study aims to determine and analyze students' communication skills in linear programming material. The research method used was qualitative research using a descriptive approach. The subjects in this study were students of class XI
MIPA at SMA Negeri Kie. The instrument used in this study was a matter of testing students' mathematical communication abilities on linear programming material and interview guidelines. The method used in this study is descriptive qualitative with data collection techniques using tests, semi-structured interviews and documentation. The data analysis technique follows the Miles and Huberman model by testing the validity of the data using technical triangulation. The results showed that students with high mathematical communication abilities as much as 30% were able to achieve two of the three indicators of mathematical communication abilities. Students in the moderate mathematical communication ability category,as many as 35% are able to achieve two indicators of mathematical communication ability. Students in the
low category of mathematical communication ability as much as 35% were able to achieve one indicator of mathematical communication
Keywords: Mathematical Communication Skills, Linear Programming
Abstrak
Penelitian ini memiliki tujuan untuk mengetahui serta menganalisis kemampuan komunikasi siswa pada materi program linear. Metode penelitian yang digunakan adalah penelitian kualitatif dengan menggunakan pendekatan deskriptif. Subjek dalam penelitian ini adalah siswa kelas XI MIPA SMA Negeri Kie. Instrumen yang digunakan pada penelitian ini adalah soal tes kemampuan komunikasi matematis siswa pada materi program linear dan pedoman wawancara. Metode yang
digunakan dalam penelitian ini adalah deskriptif kualitatif dengan teknik pengumpulan data menggunakan tes, wawancara semi terstruktur dan dokumentasi. Teknik analisis data mengikuti model Miles dan Huberman dengan uji keabsahan
data menggunakan triangulasi teknik. Hasil penelitian menunjukan bahwa siswa dengan kategori kemampuan komunikai matematis tinggi sebanyak 30% mampu mencapai dua dari tiga indikator kemampuan komunikasi matematis. Siswa dengan kategori kemampuan komunikasi matematis sedang sebanyak 35% mampu mencapai dua indikator kemampuan komunikasi matematis. Siswa dengan kategori kemampuan komunikasi matematis rendah sebanyak 35% mampu mencapai satu indikator kemampuan komunikasi matematis
Kata kunci: Kemampuan Komunikasi Matematis, Program Linear
TA _ 00195 | My Library | Tersedia |
Tidak tersedia versi lain