Electronic Resource
TA _ PENGARUH MINAT BELAJAR TERHADAP KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIS SISWA
Abstract
The purpose of this study was to determine the effect of interest in learning on students' mathematical problem solving abilities. The research method used in this research is descriptive quantitative which examines the effect of interest in learning on students' mathematical problem solving abilities. The population in this study were all nine graders of SMPN 3 Soe for the academic year 2023/2024, while the research sample was taken from one class using a simple random sampling technique. The data collection technique used in this study was a learning interest questionnaire and a test of students' mathematical problem solving ability. The data analysis technique uses a simple linear regression test. The results showedthat there was an influence between learning interest on students' mathematical problem solving abilities of 24.7% while the remaining 75.4% was influenced by other factors not examined in this study. The regression equation is Ŷ= 55.812 + 0.392X, which means that for every addition of one unit in interest in learning, students' mathematical problem solving
abilities increase by 0.392 units.
Keywords: interest in learning, problem solving ability.
Abstrak
Tujuan penelitian ini adalah mengetahui pengaruh minat belajar terhadap kemampuan pemecahan masalah matematis siswa. Metode penelitian yang digunakan dalam penelitian ini adalah deskriptif kuantitatif yang mengkaji tentang pengaruh minat belajar terhadap kemampuan pemecahan masalah matematis siswa. Populasi dalam penelitian ini adalah seluruh siswa kelas VIII SMPN 3 Soe tahun ajaran 2023/2024 sebanyak Sembilan kelas sedangkan sampel penelitiannya diambil satu kelas dengan teknik simple random sampling. Teknik pengumpulan data yang digunakan pada penelitian ini adalah angket minat belajar dan soal tes kemampuan pemecahan masalah matematis siswa. Teknik analisis data menggunakan uji regresi linear sederhana. Hasil penelitian menunjukkan bahwa terdapat pengaruh antara minat belajar terhadap kemampuan pemecahan masalah matematis siswa sebesar 24,7% sedangkan sisanya 75,4% dipengaruhi oleh factor lain yang tidak diteliti dalam penelitian ini. Persamaan regresinya adalah Ŷ = 55,812 + 0,392X yang berarti setiap penambahan satu satuan pada minat belajar maka kemampuan pemecahan masalah matematis siswa bertambah sebesar 0,392 satuan.
Kata Kunci : minat belajar, kemampuan pemecahan masalah
TA _ 00194 | My Library | Tersedia |
Tidak tersedia versi lain