Electronic Resource
TA _ PENGARUH KECERDASAN MATEMATIS LOGIS SISWA TERHADAP PRESTASI BELAJAR MATEMATIKA
Abstrack
Learning achievement is evidence of learning success or the ability of a student t carry out learning activities in accordance with the weight achieved. The purpose of this research was to find out how much influence the logical mathematical
intelligence students have on mathematics learning achievement. The type of research used is quantitative. The population of the research is all of the students in class XI at SMA Swasta Karya Soe in school year 2023/2024. While the sample was selected using simpel random sampling technique namely class XI IPA1 and IPS with the research subjects being 39 students. Data collection techniques using questionnaires as logical mathematical intelligence data and final semester exam scores in mathematics as learning achievement data. The data analysis technique uses a simple linear regression test, where previously a prerequisite test was carried out namely the normality test. The results of data analysis with simple
linear regression showed a value of sig= 0,000< 0,05 which means there is an influence of logical mathematical intelligence on students mathematics learning achievement. The regression equation obtained is =35,427+ 0,482X which means that for every addition of one unit to logical mathematical intelligence students mathematics learning achievement will increase by 0,482 units. Logical mathematical intelligence has an effect of 47,8% on students mathematics achievement while 52,2% is influenced by other factors not examined in this study.
Keyword : logical mathematical intelligence, achievement in learning
mathematics
Abstrak
Prestasi belajar adalah suatu bukti keberhasilan belajar atau kemampuan seorang siswa dalam melakukan kegiatan belajarnya sesuai dengan bobot yang dicapainya. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui seberapa besar pengaruh kecerdasan matematis logis yang dimiliki siswa terhadap prestasi belajar matematika. Jenis penelitian yang digunakan adalah kuantitatif. Populasi dalam penelitian ini adalah seluruh siswa/siswi kelas XI SMA Swasta Karya Soe tahun ajaran 2023/2024, sedangkan sampelnya dipilih menggunakan teknik simple random sampling yaitu kelas XI IPA1 dan XI IPS dengan subjek penelitian adalah 39 siswa. Teknik pengumpulan data menggunakan angket sebagai data kecerdasan matematis logis dan nilai ujian akhir semester mata palajaran matematika sebagai data prestasi belajar. Teknik analisis data menggunakan uji regresi linear sederhana, dimana sebelumnya dilakukan uji prasyarat yaitu uji normalitas. Hasil analisis data dengan regresi linear sederhana menunjukkan nilai sig = 0,000 < 0,05yang berarti terdapat pengaruh kecerdasan matematis logis siswa terhadap prestasi belajar matematika. Persamaan regresi yang diperoleh adalah =35,427+ 0,482X yang berarti setiap penambahan satu satuan pada kecerdasan matematis logis maka prestasi belajar matematika siswa akan bertambah 0,482 satuan. Kecerdasan matematis logis berpengaruh sebesar 47,8% terhadap prestasi belajar matematika siswa sedangkan 52,2% dipengaruhi oleh faktor lain yang tidak diteliti dalam penelitian ini.
Kata kunci : kecerdasan matematis logis, prestasi belajar matematika
TA _ 00191 | My Library | Tersedia |
Tidak tersedia versi lain