Electronic Resource
TA _ PENGARUH KEPERCAYAAN DIRI DAN KEAKTIFAN SISWA TERHADAP PRESTASI BELAJAR MATEMATIKA
ABSTRACT
The aim of this study is to determine the effect of students’ self-confidence and students activity on mathematics learning achievement. The research method used in this research is descriptive quantitative. The population on this study were all the students of XII grades in SMK Kristen Oinlasi in academic year 2022/2023. While the sample in this study is there are two classes of XII grades students with a total of 54 students who are taken by using simple random sampling technique. Data collection techniques used is a questionnaire for measuring students’ self-confidence and activeness, while mathematics learning achievement is taken from daily rate. Technical analysis of data using multiple linear regression test. The result showed that the linear regression equation Ŷ= 64.250 + 0.042 + 0.113 . Partial self-confidence does not affect students mathematics learning achievement, because the = 1.105 < = 2.058. while students’ activity showed a significant effect on mathematics learning achievementwhich is shown that the = 2,510 > = 2.058. Simultaneously the = 3.295> so HO is rejected and H1 is accepted, so it can be concluded together that self –confidence and students’ activity have a significant effect on Mathematics learning achievement in XII grades of students of SMK Kristen Oinlasi. The magnitude of the influence of self-confidence and student activity on student achievement in mathematics by 11.4% while the rest is influenced by other factors not examined in this study.
Keywords :Self confidence, student’s activeness, mathematics learning achievemnt
ABSTRAK
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh kepercayaan diri dan keaktifan siswa terhadap prestasi belajar matematika.Metode penelitian yang digunakan dalam penelitian ini adalah deskriptif kuantitatif.Populasi dalam penelitian ini adalah seluruh siswa kelas XII SMK Kristen Oinlasi tahun ajaran 2022/2023.Sedangkan sampel dalam penelitian ini adalah siswa kelas XIIsebanyak 2 kelas dengan jumlah siswa 54 yang diambil dengan menggunakan teknik simple random sampling. Teknik pengumpulan data menggunakan angket kepercayaan diri dan keaktifan siswa, sedangkan prestasi belajar matematika diambil dari nilai ulangan harian.Teknis analisis data menggunakan uji regresi linear berganda. Hasil
penelitian menunjukan bahwa persamaan regresi linear Ŷ = 64,250 + 0,042X1 + 0,113X2. Secara parsial kepercayaan diri tidak berpengaruh terhadap prestasi belajar matematika siswa, karena nilai = 1,105 < = 2,058. Sedangkan keaktifan siswa menunjukan pengaruh yang signifikan terhadap prestasi belajar matematika yaitu nilai = 2,510 > = 2,058. Secara simultan nilai = 3,295 > = 3,232 maka ditolak dan diterima, artinya secara bersama-sama kepercayaan diri dan keaktifan siswa berpengaruh secara signifikan terhadap prestasi belajar matematika pada siswa Kelas XII SMK Kristen Oinlasi. Besarnya pengaruh kepercayaan diri dan keaktifan siswa terhadap prestasi belajar matematika siswa sebesar 11,4% sedangkan sisanya dipengaruhi oleh faktor lain yang tidak diteliti dalam penelitian ini.
Kata kunci: kepercayaan diri, keaktifan siswa, prestasi belajar matematika
TA _ 00189 | My Library | Tersedia |
Tidak tersedia versi lain