Electronic Resource
TA _ Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa melalui Metode Mind Maping
Abstract
The ability to understand students' mathematical concepts is the ability to absorb and munderstand mathematical ideas. Good concept understanding skills can help students in solving or providing solutions to a problem. This study aims to determine the ability to understand students' mathematical concepts with the mind mapping learning method and
students who are not taught with the mind mapping method. The research method used is quantitative research with a quasi-experimental model designed in the form of non- equivalent control group design. The population in this study was all grade VIII students of SMP Negeri Liman and the research sample was taken in 2 classes with simple random sampling technique. The data collection technique and instrument used is a test in the form of a description question consisting of pre-test and post-test questions. The data analysistechnique in this study used an independent t-sample test with prerequisite tests, namely the normality test and homogeneity test then continued with the gain score. Based on the results
of the analysis, it was concluded that the ability to understand mathematical concepts of students who learn using the mind mapping learning method is better than students who learn without using the mind mapping learning method. The results showed that there was an increase in the ability to understand mathematical concepts of students in classes who
received the mind mapping learning method in the high category with an average gain score of 0,74. Meanwhile, the ability to understand mathematical concepts of students in the control class is 0,29 which is a low category so that the improvement in the experimental class is better than the control class.
Key words: mind mapping method, understanding mathematical concepts
Abstrak
Kemampuan pemahaman konsep matematis siswa adalah kemampuan menyerap dan memahami ide-ide matematika. Kemampuan pemahaman konsep yang baik dapat membantu siswa dalam menyelesaikan atau memberikan solusi terhadap suatu permasalahan. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui kemampuan pemahaman konsep matematis siswa dengan metode pembelajaran mind mapping dan siswa yang tidak diajarkan dengan metode mind mapping. Metode penelitian yang digunakan adalah penelitian kuantitatif dengan model quasi eksperimental yang didesain dalam bentuk non-equivalent control group design. Populasi dalam penelitian ini adalah seluruh siswa kelas VIII SMP Negeri Liman dan sampel penelitian diambil 2 kelas dengan teknik simple random sampling. Teknik pengumpulan data dan instrument yang digunakan adalah tes berupa soal uraian yang terdiri dari soal pre-test dan post-test. Teknik analisis data dalam penelitian ini menggunakan uji t-sampel independen dengan uji prasyarat yaitu uji normalitas dan uji homogenitas kemudian dilanjutkan dengan skor gain. Berdasarkan hasil analisis diperoleh kesimpulan bahwa kemampuan pemahaman konsep matematis siswa yang belajar menggunakan metode pembelajaran mind mapping lebih baik dari pada siswa yang belajar tanpa menggunakan metode pembelajaran mind mapping. Hasil penelitian menunjukan bahwa terdapat peningkatan kemampuan pemahaman konsep matematis siswa pada kelas yang mendapat metode pembelajaran mind mapping berada pada kategori tinggi dengan rata-rata skor gain 0,74. Sedangkan kemampuan pemahaman konsep matematis siswa pada kelas kontrol sebesar 0,29 yang berkategori rendah sehingga peningkatan pada kelas eksperimen lebih baik dari kelas kontrol.
Kata Kunci: metode mind mapping, pemahaman konsep matematis
TA _ 00187 | My Library | Tersedia |
Tidak tersedia versi lain