Electronic Resource
TA _ ANALISIS KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIS SISWA DITINJAU DARI MOTIVASI BELAJAR
ABSTRACT
Problem solving ability is the ability to solve and find solutions to any routine problems that cannot be encountered in everyday life where in class learning must go through the stages of relevant activities so as to prioritize processes and strategies. This study aims to analyze the mathematical problem solving ability of students in terms of learning motivation. This research was conducted in the odd semester of the 2022/2023 academic year. The instrument used in this study is a test of mathematical problem solving ability, study motivation questionnaire and interview guidelines. Subjects in this study were students of Class XI SMA PGRI 1 Soe as many as 28 students. The method used in this study is descriptive qualitative with data collection techniques using tests, questionnaires and interviews. Data analysis techniques follow the model of Miles and Huberman to test the validity of the data using triangulation techniques. Students with a high level of motivation to learn by 29% were able to achieve four of the four indicators of mathematical problem solving ability. Students with a medium level of learning motivation of 50% were able to achieve three indicators of mathematical problem solving
ability. Students with a low level of motivation to learn by 21% were able to achieve two indicators of solving mathematical problems.
Keywords: Learning Motivation, Mathematical Problem Solving Ability.
ABSTRAK
Kemampuan pemecahan masalah adalah kemampuan untuk menyelesaikan dan mencari solusi dari setiap permasalahan rutin yang tidak bisa ditemui dalam kehidupan sehari-hari Mdimana dalam pembelajaran dikelas harus melalui tahapan kegiatan yang relevan sehingga mengutamakan proses dan strategi. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis
kemampuan pemecahan masalah matematis siswa ditinjau dari motivasi belajar. Penelitian ini dilaksanakan pada semester ganjil tahun pelajaran 2022/2023. Instrumen yang digunakan dalam penelitian ini adalah soal tes kemampuan pemecahan masalah matematis, angket motivasi belajar siswa dan pedoman wawancara. Subjek dalam penelitian ini adalah siswa kelas XI SMA PGRI 1 Soe sebanyak 28 siswa. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah deskriptif kualitatif dengan teknik pengumpulan data menggunakan tes, angket dan wawancara. Teknik analisis data mengikuti model Miles dan Huberman dengan uji keabsahan data menggunakan triangulasi teknik. Siswa dengan tingkat motivasi belajar tinggi sebesar 29% mampu mencapai empat dari empat indikator kemampuan pemecahan masalah matematis. Siswa dengan tingkat motivasi belajar sedang sebesar 50% mampu mencapai tiga indikator kemampuan pemecahan masalah matematis. Siswa dengan tingkat motivasi belajar rendah sebesar 21% mampu Mmencapai dua indikator pemecahan masalah matematis.
Kata Kunci: Motivasi Belajar, Kemampuan pemecahan Masalah Matematis.
TA _ 00186 | My Library | Tersedia |
Tidak tersedia versi lain