Electronic Resource
TA _ PENGARUH TINGKAT PENDIDIKAN ORANG TUA TERHADAP PRESTASI BELAJAR MATEMATIKA SISWA
Abstract
This study aims to produce a study on the influence of parents' education level on student achievement in mathematics. The method used in this study is descriptive quantitative. The population in this study were all parents of grade IX students of SMP Negeri SatuAtap Noebana which consisted of four classes while the research samples were two classes, namely class IXA and IXB which were taken by simple random sampling technique. Data collection techniques using questionnaires and UTS scores for mathematics subjects for the 2022/2023 school year. The results of data analysis with simple linear regression showed the value of sig = 0.008 < 0.05 which means there is aninfluence on the level of education of parents of parents on student achievement in mathematics. The regression equation obtained is Ŷ =11.798 + 1.654 X which means that
every addition of one unit at the level of education of the parents of the parents, the students' math learning achievement will increase by 1.654 units. A positive regression coefficient means that the higher the level of education of parents, the higher the students' mathematics learning achievement and vice versa. The level of education of parents had an effect of 17.6% on students' mathematics learning achievement while 82.4% were influenced by other factors not examined in this study.
Keywords: parents education level, mathematics learning achievement
Abstrak
Penelitian ini bertujuan untuk menghasilkan kajian tentang pengaruh tingkat pendidikan orang tua terhadap prestasi belajar matematika siswa. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah deskriptif kuantitatif. Populasi dalam penelitian ini adalah seluruh orang tua siswa kelas IX SMP Negeri Satu Atap Noebana yang terdiri dari empat kelas
sedangkan sampel penelitian sebanyak dua kelas yaitu kelas IXA dan IXB yang diambil dengan teknik simple random sampling. Teknik pengumpulan data menggunakan angket dan nilai UTS mata pelajaran matematika tahun ajaran 2022/2023. Hasil analisis data dengan regresi linear sederhana menunjukan nilai sig = 0,008 < 0,05 yang berarti terdapat pengaruh tingkat pendidikan orang tua orang tua terhadap prestasi belajar matematika siswa. Persamaan regresi yang diperoleh adalah Ŷ =11,798 + 1,654X yang berarti setiap penambahan satu satuan pada tingkat pendidikan orang tua maka
prestasi belajar matematika siswa akan bertambah 1,654 satuan. Koefisien regresi bernilai positif berarti semakin tinggi tingkat pendidikan orang tua maka semakin meningkat pula prestasi belajar matematika siswa begitu pula sebaliknya. Tingkat pendidikan orang tua berpengaruh sebesar 17,6% terhadap prestasi belajar matematika siswa sedangkan 82,4% dipengaruhi oleh faktor lain yang tidak diteliti dalam penelitian ini.
Kata Kunci: tingkat pendidikan orang tua, prestasi belajar matematika
TA _ 00180 | My Library | Tersedia |
Tidak tersedia versi lain