Electronic Resource
TA _ ANALISIS KEMAMPUAN REPRESENTASI MATEMATIS SISWA DITINJAU DARI GENDER
Abstract
The ability of mathematical representation is the ability of students to express mathematical ideas that can be diagrams, tables, graphic, mathematical symbols, mathematical models, words and written text, as a tool to solve the problem. The purpose of thisstudy was to produce a study of students mathematical representation ability in terms of gender. The subjects of this study were 20 students of class IX IPA SMA Kristen ManekTo Kuatnana semester of the 2021/2022 academic year. The method used was descriptive qualitative with data collection techniques, namely tests, interview questions
and documentation. The data analysis technique follows the miles and hubermen model by testing the vadility of the data using technical triangulation. The results showed that there were studentswho had high, medium and low categories of mathematical representation ability. Students with high category mathematical representation abilities, female, have been able to achieve all indicators of mathematical representation ability from verbal, symbolic, and visual aspects. Students with moderate category of mathematical representation abilities, both female and male, have been able to achieve two indicators of mathematical representation ability from verbal and symbolic aspects. Students with low category mathematical representation abilities, male, are able to achieve one of the indicators of mathematical reperesentation ability from the symbolic
aspect. keywords: gender, representational ability .
Abstract
Kemampuan representasi matematis adalah kemampuan siswa dalam mengungkapkan ide-ide matematika yang dapat berupa diagram, tabel, grafik, simbol matematika, model matematika, kata-kata dan teks tertulis sebagai alat bantu untuk menyelesaikan permasalahan. Tujuan dalam penelitian ini adalah untuk menghasilkan kajian tentang kemampuan representasi matematis siswa ditinjau dari gender. Subjek penelitian ini adalah siswa kelas XI IPA SMA Kristen ManekTo Kuatnana semester genap tahun ajaran 2021/2022 sebanyak 20 orang. Metode yang digunakan adalah deskriptif kualitatif dengan teknik pengumpulan data yaitu tes, wawancara, dan dokumentasi. Teknik analisis data mengikuti model Miles dan Huberman dengan uji keabsahan data menggunakan triangulasi teknik. Hasil penelitian menunjukkan terdapat perbedaan kemampuan representasi matematis siswa ditinjau dari gender. Hasil penelitian juga menunjukan bahwa terdapat siswa yang memiliki kemampuan representasi matematis kategori tinggi, sedang dan rendah. Siswa dengan kemampuan representasi matematis kategori tinggi berjenis kelamin perempuan sudah mampu mencapai semua indikator kemampuan representasi matematis dari aspek verbal, simbolik dan visual. Siswa dengan kemampuan representasi matematis kategori sedang berjenis kelamin perempuan dan laki-laki sudah mampu mencapai dua indikator kemampuan representasi matematis dari aspek verbal dan simbolik. Siswa dengan kemampuan representasi matematis kategori rendah berjenis kelamin laki-laki mampu mencapai salah satu indikator kemampuan representasi matematis dari aspek simbolik.
Kata Kunci: gender, kemampuan representasi.
TA _ 00178 | My Library | Tersedia |
Tidak tersedia versi lain