Electronic Resource
TA _ PENGARUH DISIPLIN BELAJAR TERHADAP KEMAMPUAN PEMAHAMAN KONSEP MATEMATIS SISWA
Abstract
This research aims to produce a study on the influence of learning discipline on students’ ability to understand mathematical concepts. This type of research uses a quantitative approach. The population in this study were all class IX students of SMP Kristen 2 Soe for the 2023/2024 academic year, consisting of two groups, while the research sample
was taken from 1 class, namely class IX A, using a simple random sampling technique. The instrument and data collection tachnique used in this research were tests in the form of essay questions which were prepared based on indicators of students’ ability to understand mathematikal concepts and learning discipline questionnaires which were prepared based on indicators of learning discipline. The data analysis technique used is simple linear regression analysis. The results of the analysis obtained a significant value of 0.000 < 0.05, which means that there is a significant influence between learning
discipline on students’ ability to understand mathematical concepts of 62.1% and the other 37.9% is influenced by other factors outside of learning discipline. The regression equation also provides the decision that Ŷ=53.236 + 0.348X, which means that for every additional unit of learning discipline, students’ understanding of mathematical concepts
increases by 0,348 unit.
Keywords: learning discipline, students’ understanding of mathematical concepts.
Abstrak
Penelitian ini bertujuan untuk menghasilkan kajian tentang pengaruh disiplin belajar terhadap kemampuan pemahaman konsep matematis siswa. Jenis penelitian ini menggunakan pendekatan kuantitatif. Populasi dalam penelitian ini adalah seluruh siswakelas IX SMP Kristen 2 Soe tahun ajaran 2023/2024 yang terdiri dari dua rombel sedangkan sampel penelitian diambil 1 kelas yaitu kelas IX A dengan teknik simple random sampling. Instrumen dan teknik pengumpulan data yang digunakan pada penelitian ini adalah tes berupa soal uraian yang disusun berdasarkan indikator kemampuan pemahaman konsep matematis siswa dan angket disiplin belajar yang disusun berdasarkan indikator disiplin belajar. Teknik analisis data yang digunakan adalah analisis regresi linear sederhana. Hasil analisis diperoleh nilai signifikan sebesar 0,000< 0,05 yang berarti terdapat pengaruh yang signifikan antara disiplin belajar terhadap kemampuan pemahaman konsep matematis siswa sebesar 62,1% dan 37,9% lainnya dipengaruhi oleh faktor-faktor lain diluar disiplin belajar. Persamaan regresi juga memberikan keputusan bahwa Ŷ=53,236 + 0,348X yang berarti setiap penambahan satu satuan pada disiplin belajar maka pemahaman konsep matematis siswa bertambah sebesar 0,348 satuan.
Kata Kunci: disiplin belajar, pemahaman konsep matematis siswa.
TA _ 00177 | My Library | Tersedia |
Tidak tersedia versi lain