Electronic Resource
TA _ PENGARUH KEATIFAN BELAJAR TERHADAP KEMAMPUAN PEMAHAMAN KONSEP MATEMATIKA SISWA
Abstract
This study aims to produce study of the effect of active learning on students' ability to understand mathematical concepts. This type of research uses a quantitative approach. The population in this study were all students of class IX at Christian Middle School 3 Soe in the academic year 2023/2024 consisting of 3 classes, while the research sample was taken from 1 class, namely class IX with using the simple random sampling technique. The data collection techniques used in this study was tests in the from of essay questions compiled based on indicators of the ability to understand students' mathematical concepts and learning activeness questionnaires compiled based on indicators of active learning. The data analysis
technique used is simple linear regression analysis. The results of the analysis obtained a significant value of 0,026 < 0,05, which means that there is a significant influence between learning activeness on students' ability to understand mathematical concepts by 17,1% and 82,9% other influenced by other factors outside of active learning. The regression equation also gives the decision that Ŷ꞊59,887+0,131 X, wich means that for each addition of one unit to active learning, understanding students' mathematical concepts increased by 0,131 units.
Keywords: active learning, conceptual understanding.
Abstrak
Penelitian ini bertujuan untuk menghasilkan kajian tentang pengaruh keaktifan belajar terhadap kemampuan pemahaman konsep matematika siswa. Jenis penelitian ini menggunakan pendekatan kuantitatif. Populasi dalam penelitian ini adalah seluruh siswa kelas IX SMP Kristen 3 Soe tahun ajaran 2023/2024 yang terdiri dari 3 kelas sedangkan sampel penelitian diambil 1 kelas yaitu kelas IX dengan teknik simple random sampling. Teknik pengumpulan data yang digunakan pada penelitian ini adalah tes berupa soal uraian yang disusun berdasarkan indicator kemampuan pemahaman konsep matematis siswa dan angket keaktifan belajar yang disusun berdasarkan indicator keaktifan belajar. Teknik analisis
data yang digunakan adalah analisis regresi linear sederhana. Hasil analisis diperoleh nilai signifikan sebesar 0,026 < 0,05 yang berarti terdapat pengaruh yang signifikan antara keaktifan belajar terhadap kemampuan pemahaman konsep matematika siswa sebesar17,1% dan 82,9% lainnya dipengaruhi oleh faktor-faktor lain diluar keaktifan belajar. Persamaan regresi juga memberikan keputusan bahwa Ŷ= 59,887 +0,131X, yang berarti setiap penambahan satu satuan pada keaktifan belajar maka pemahaman konsep matematis siswa bertambah sebesar 0,131 satuan.
Kata Kunci : keaktifan belajar, pemahaman konsep.
TA _ 00175 | My Library | Tersedia |
Tidak tersedia versi lain