Electronic Resource
TA _ PENGARUH KEMAMPUAN METAKOGNITIF TERHADAP PRESTASI BELAJAR MATEMATIKA SISWA
Abstract
This study aims to produce a study on the effect of metacognitive abilities on students’ mathematics learning achievement. The population used in this study was all students of class ????????2 of SMP Kristen 1 Mollo Selatan in the even semester of the 2023/2024 academic year consisting of two classes while the sample was class which was selected using the simple random sampling belt technique used in this study was a questionnaire to obtain metacognitive ability data, while learning achievement data were obtained from the final exam scores of the even semester of the 2023/2024 academic year. Data analysis used simple linear regression analysis. The results of the study concluded that metacognitive abilities had a positive effect on students’ mathematics learning achievement by 18,0% and 82,0% were influenced by other factors outside of metacognitive abilities. The linear regression equation obtained was 87,433 + 0,215X which means that every addition of sim
sanom metacognitive abilities to sirva mathematics learning achievement will increase by 0,215.
Keywords: metacognitive abilities, mathematics learning achievement
Abstrak
Penelitian ini bertujuan untuk menghasilkan kajian tentang pengaruh kemampuan metakognitif terhadap prestasi belajar matematika siswa. Populasi yang digunakan dalam penelitian ini adalah seluruh siswa kelas IX SMP Kristen 1 Mollo Selatan semester genap tahun ajaran 2023/2024 yang terdiri dari dua kelas sedangkan sampel yaitu kelas ????????2 yang dipilih dengan teknik simple random sampling. Teknik pengumpulan data yang digunakan pada penelitian ini adalah angket untuk mendapatkan data kemampuan metakognitif, sedangkan data prestasi belajar diperoleh dari nilai UAS semester genap tahun ajaran 2023/2024. Teknik analisis data menggunakan analisis regresi linear sederhana. Hasil penelitian disimpulkan bahwa kemampuan metakognitif berpengaruh positif terhadap prestasi belajar matematika siswa sebesar 18,0% dan sisanya 82,0% dipengaruhi oleh faktor lain diluar kemampuan metakognitif. Persamaan regresi linear yang diperoleh adalah ????̂ = 87,433 + 0,215X, yang berarti setiap penambahan satu satuan kemampuan metakognitif maka prestasi belajar matematika siswa akan bertambah 0,215 satuan.
Kata kunci: kemampuan metakognitif, prestasi belajar matematika
TA _ 00112 | My Library | Tersedia |
Tidak tersedia versi lain