Electronic Resource
TA _ MENINGKATKAN KEMAMPUAN PEMAHAMAN KONSEP MATEMATIKA SISWA MELALUI MODEL CTL BERBANTUAN ALAT PERAGA
ABTRACT
The concept understanding is the ability to absorb and understand mathematical ideas. This study aims to determine students ' ability to understand mathematical concepts through contextual teaching the learning and learning model (CTL) is assisted by teaching aids. This research is pre-experimental quantitative research, designed in the form of a pre-test and post-test group. Population in this study was conducted on all eighth grade students of SMP Negeri Satu Atap Oeusapi in odd semester academic year2024/2025. Samples in this study were taken from one class using technique random
sampling . Data collection techniques for this study is test form of descriptive questions consisting of pre-test and post-test questions. Such Data analysis techniques performed normality test as a prerequisite test, followed by paired T-test sample test and normality score. The results showed that there improving students ' understanding of mathematical concepts through CTL models assisted by props middle category with an average acquisition value 0,34.
Keywords: props; CTL; understanding mathematical concepts
ABSTRAK
Pemahaman konsep adalah kemampuan menyerap dan memahami ide-ide matematika. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui kemampuan pemahaman konsep matematika siswa melalui model contekstual teaching and learning (CTL) berbantuan alat peraga. Penelitian ini merupakan penelitian kuantitatif dengan preexperimental, yang didesain dalam bentuk one group pre-test post-test. Populasi dalam penelitian ini adalah seluruh siswa kelas VIII SMP Negeri Satu Atap Oeusapi semester ganjil tahun ajaran 2024/2025. Sampel penelitiannya yaitu kelas VIII 1 yang diambil dengan teknik simple random sampling. Teknik pengumpulan data penelitian ini adalah tes berupa soal uraian yang yang terdiri dari soal pre-test dan post-test. Teknik analisis data dilakukan uji normalitas sebagai uji prasyarat, dilanjutkan uji t-sampel berpasangan dan skor gain normalitas. Hasil penelitian menunjukan bahwa terdapat peningkatan pemahaman konsep
matematika siswa melalui model CTL berbantuan alat peraga pada kategori sedang dengan rata-rata skor gain 0,34.
Kata kunci: alat peraga; CTL; pemahaman konsep matematika
TA _ 00110 | My Library | Tersedia |
Tidak tersedia versi lain