Electronic Resource
TA _ KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIS SISWA MELALUI PENDEKATAN PEMBELAJARAN REALISTIC MATHEMATICS EDUCATION (RME)
Abstract
This research resulted in a study of the mathematical problems solving abilities of students in classes that receive the RME learning approach and students who did non receive the RME learning approach. This research uses a quantitative approach with a quasi-eksperimental type non-equivalend control group design model. The population in this study were all class IX studets of Liman State Middle School consisting of five classes, while the sample for this study was taken from two classes using a simple random sampling technique. The data collection test carried out was in the from of descriptive
quastions consisting of pre-test and post-test quastions. The data collection test used was in the form of essay questions consisting of pre-test and post-test questions. The data analysis technique in this study was the independent sample t-test which showed a value > Value so that the mathematical problem solving ability of students in the experimental class was better than students in the control class. The magnitude of the increase in students' mathematical problem-solving ability using n-gain data obtained an average value of the experimental class of 0,30 in the medium category, while the average value of the control class was 0,09 in the low category.
Keywords: realistic mathematics education (RME), problem-solving ability
Abstrak
Tujuan penelitian ini adalah untuk menghasilkan kajian tentang kemampuan pemecahan masalah matematis siswa pada kelas yang mendapat pendekatan pembelajaran RME dan siswa yang tidak mendapat pendekatan pembelajaran RME. Penelitian ini menggunakan pendekatan kuantitatif dengan model quasi-eksperimental jenis non-equivalent control group design. Populasi dalam penelitian ini adalah seluruh siswa kelas IX SMP Negeri Liman yang terdiri dari lima kelas sedangkan sampel penelitian diambil 2 kelas yaitu kelas IX5 sebagai kelas eksperimen dan kelas IX4 sebagai kontrol dengan teknik simple random sampling. Teknik pengumpulan data yang dilakukan adalah berupa soal uraian yang terdiri dari soal pre-test dan post-test. Teknik analisis data dalam penelitian ini adalah uji t-sampel independen yang menunjukkan nilai thitung = 2,139 > nilai ttabel = 2,03 sehingga kemampuan pemecahan masalah matematis siswa pada kelas eksperimen lebih baik dari siswa pada kelas kontrol. Besar peningkatan kemampuan pemecahan masalah matematis siswa menggunakan data n-gain diperoleh nilai rata-rata kelas eksperimen adalah 0,30 pada kategori sedang, sedangkan nilai rata-rata kelas kontrol adalah 0,09 pada kategori rendah.
Kata kunci; realistic mathematics education (RME), kemampuan pemecahan masalah
TA _ 00107 | My Library | Tersedia |
Tidak tersedia versi lain