Electronic Resource
TA _ MENINGKATKAN KEMAMPUAN REPRESENTASI MATEMATIS SISWA DENGAN MODEL PEMBELAJARAN CIRC
Abstract
The purpose of this study was to improve students mathematical representation abilities with the CIRC learning model. The research method used is quantitative research with a pre-experimental model, which is designed in the form of one group pretest-posttest with a population of class XI SMA Kristen Kesetnana, odd semester of the 2024/2025 academic year. The subject in this study were all students of class XI MIA, who are taken using the simple random sampling technique. The data collection technique used in this research is a mathematical representation abilities test. The instrument used is a mathematical representation ability test question in the from of a description question consisting of a pretest and postest which are arranged based on indicators of mathematical representation ability. The data analysis technique used is the paired t-sample test with results showing hitungt = -20,172 and tabelt = 1,713, meaning hitungt < tabelt , so there is an increase in mathematical representation ability with the normality test as a prerequisite test. The resuts of the research
show that there is an increase in students mathematical reprsentation abilities with a narmalized gain score 0,43, so it is said that the increase of students mathematical representation abilitiess is in the medium category.
Keywords: students’ mathematical representation ability, CIRC learning model.
Abstrak
Tujuan penelitian ini adalah untuk meningkatkan kemampuan representasi matematis siswa dengan model pembelajaran CIRC. Metode penelitian yang digunakan adalah penelitian kuantitatif dengan model pre-experimental, yang didesain dalam bentuk one group pretest-posttest dengan populasi seluruh siswa kelas XI SMA Kristen Kesetnana semester ganjil tahun ajaran 2024/2025. Subjek pada penelitian ini yaitu seluruh seluruh siswa kelas XI MIA yang diambil dengan
menggunakan teknik simple random sampling. Teknik pengumpulan data yang digunakan dalam penelitian ini adalah tes kemampuan representasi matematis. Instrumen yang digunakan adalah soal tes kemampuan representasi matematis
berbentuk soal uraian yang terdiri dari pre-test dan post-test yang disusun berdasarkan indikator kemampuan representasi matematis.Teknik analisis data yang digunakan yaitu uji t-sampel berpasangan dengan hasil menunjukkan
hitungt = -20,172 dan tabelt = 1,713, artinya hitungt < tabelt maka terdapat peningkatan kemampuan representasi matematis dengan uji normalitas sebagai uji prasyaratnya. Hasil penelitian menunjukkan bahwa terdapat peningkatan kemampuan representasi matematis siswa dengan skor gain normalisasi sebesar 0,43 sehingga dikatakan peningkatan kemampuan representasi matematis siswa berada pada kategori sedang. 12
Kata kunci: kemampuan representasi matematis siswa, model pembelajaran
CIRC.
TA _ 00102 | My Library | Tersedia |
Tidak tersedia versi lain