Electronic Resource
TA _ PENGARUH KONSENTRASI BELAJAR TERHADAP PRESTASI BELAJAR MATEMATIKA SISWA
Abstract
This research aims to produce a study on the influence of concentration on learning students’ mathematics learning achievement. The research method used in this study is quantitative. The population in this study were all students of class VIII of SMP Negeri 2 Soe, odd semester of the 2024/2025 academic year, consisting of 5 classes while the research sample consists of 2 classes, namely classes VIII1dan VIII2 which are taken using a simple random technique sampling. The
data collection technique used in this study is a questionnaire. Concentration of learning to obtain learning concentration data, while learning achievement data obtained from the odd semester UTS scores. The data analysis technique uses linear regression analysis simple. The results of the study concluded that learning concentration has an effect on achievement students’ mathematics learning is 14.6% while the remaining 85.4% is influenced by other factors which was not examined in this study. The linear regression equation obtained is ????̂ = 85.452 − 0.144????, which means that for every 1 unit added to the learning concentration, the learning achievement will increase student’s mathematics learning will increase by 0.144 units.
Keywords: learning concentration, student mathematics learning achievement.
Abstrak
Penelitian ini bartujuan untuk menghasilkan kajian tentang pengaruh konsentrasi belajar terhadap prestasi belajar matematika siswa. Metode penelitian yang digunakan dalam penelitian ini adalah kuantitatif. Populasi dalam penelitian ini adalah seluruh siswa kelas VIII SMP Negeri 2 Soe semester ganjil tahun ajaran 2024/2025 yang terdiri dari 5 kelas sedangkan sampel penelitian terdiri dari 2 kelas yaitu kelas VIII1 dan VIII2 yang diambil dengan teknik simple random
sampling. Teknik pengumpulan data yang digunakan pada penelitian ini adalah angket konsentrasi belajar untuk mendapatkan data konsentrasi belajar, sedangkan data prestasi belajar diperoleh dari nilai UTS semester ganjil. Teknik analisis data menggunakan analisis regresi linear sederhana. Hasil penelitian disimpulkan bahwa konsentrasi belajar berpengaruh terhadap prestasi belajar matematika siswa sebesar 14,6% sedangkan sisanya 85,4% dipengaruhi oleh faktor lain yang tidak diteliti dalam penelitian ini. Pesamaan regresi linear yang diperoleh adalah ????̂ = 85,452 − 0,144????, yang berarti setiap penambahan 1 satuan pada konsentrasi belajar maka prestasi belajar matematika siswa akan bertambah 0,144 satuan.
Kata Kunci: konsentrasi belajar, prestasi belajar matematika siswa.
TA _ 00099 | My Library | Tersedia |
Tidak tersedia versi lain