Electronic Resource
TA _ PENGARUH PERHATIAN ORANG TUA TERHADAP KEDISIPLINAN BELAJAR MATEMATIKA
Abstract
The purpose of this study was to produce a study on the influence of parental attention on students’ mathematics learning discipline. The method used in this study is quantitative descriptive, namely interpreting existing data with the aim of obtaining informants about the influence of parental attention on students’ mathematics learning discipline. The population and sample in this study were all students of class IV at SD GMIT Bakitba, odd semester of the 2024-2025 academic year, consisting 20 students and students using purposive sampling tachinque. The data collection tachniques used in this study were questionnaires to abtain data parental attention and learning discipline. Data analysis was conducted to determine the effect between parental attention and students’ mathematics learning discipline using simple smooth regression analysis with normality test as a prerequisite test. The results of the study showed that there was an effect between parental attention and mathematics learning discipline with a regression equation 709,0025,21ˆY . the magnitude of the influence of parental attention on students’ mathematisc learning discipline was 52,1% while the remaining 47,9% was infuenced by other factors that were not exained in this study.Keywords : parental attention. Students mathematics learning
discipline
Abstrak
Tujuan penelitian ini adalah untuk menghasilkan kajian tentang pengaruh perhatian orang tua terhadap kedisiplinan belajar matematika siswa. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah deskriptif kuantitatif yaitu menafsir data yang ada dengan tujuan untuk mendapatkan informasi tentang pengaruh perhatian orang tua terhadap kedisiplinan belajar matematika siswa. Populasi dan sampel dalam penelitian ini adalah seluruh siswa kelas IV SD GMIT Bakitba, semester ganjil tahun ajaran 2024/2025 yang terdiri dari 20 siswa dan diambil dengan menggunakan teknik purposive sampling. Teknik pengumpulan data yang digunakan dalam penelitian ini adalah angket untuk mendapatkan data perhatian orang tua siswa dan kedisiplinan belajar matematika siswa. Teknik analisis data yang digunakan dalam penelitian ini adalah analisis regresi linear sederhana. Hasil penelitian menunjukkan bahwa terdapat pengaruh antara perhatian orang tua terhadap kedisiplinan belajar matematika dengan persamaan regresi 709,0025,21ˆY .
Besarnya pengaruh perhatian orang tua terhadap kedisiplinan belajar matematika siswa yaitu 52,1% sedangkan sisanya 47,9% dipengaruhi oleh faktor lain yang tidak diteliti dalam penelitian ini.
Kata Kunci : perhatian orang tua, kedisiplinan belajar matematika siswa
TA _ 00098 | My Library | Tersedia |
Tidak tersedia versi lain