Electronic Resource
TA _ ANALISIS KESALAHAN MAHASISWA DALAM PEMECAHAN MASALAH PADA MATA KULIAH PERSAMAAN DIFERENSIAL
Abstract
The purpose of this is research was to know of errors made by student in solving
problems in the course of differential equations. This research was conducted at STKIP
Soe Campus in the even semester of academic year 2016/2017 with subjects in this
research as many as 15 students. This type of research is qualitative descriptive with the
technique of collecting data through observation, analysis of work result and interview.
The data analysis technique is Miles and Huberman analysis technique with validity test
data by triangulation technique. Triangulation technique is done by observation, analysis
of student work and interview. The results of this study is the mistakes made by students
in the first stage includes 7% fact errors, 13.33% concept error, 7% error and operation.
The second phase error is 13.33% error fact, 13.33% concept error and 13.33%
operation. The third stage error is fact errors 12.22%, concept error 50.56%, 16.67%
principle errors and 15% operation errors and all students make a four stage error for
not checking again in the troubleshooting stages. The solution offered is that students
begin to be familiarized to solve the problem in accordance with the stages of problem
solving, especially the re-checking and the students must deepen their basic and integral
abilities. In addition, students must be more thorough in solving the problem so that
mistakes that need not be done can be minimized.
Key words: error analysis; differential equations; problem solving
Abstrak
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui kesalahan apa saja yang dilakukan
oleh mahasiswa dalam pemecahan masalah pada mata kuliah persamaan diferensial.
Penelitian ini dilaksanakan di Kampus STKIP Soe pada semester genap tahun akademik
2016/2017 dengan subjek penelitian sebanyak 15 mahasiswa. Penelitian ini adalah
penelitian deskriptif kualitatif dengan teknik pengumpulan datanya melalui observasi,
analisis hasil kerja dan wawancara. Teknik analisis data yang digunakan adalah teknik
analisis Miles and Huberman dengan uji keabsahan data menggunakan triangulasi teknik.
Triangulasi teknik dilakukan dengan observasi, analisis hasil kerja mahasiswa dan
wawancara. Hasil penelitian ini adalah kesalahan yang dilakukan mahasiswa pada tahap
pertama meliputi kesalahan fakta 7%, kesalahan konsep 13.33%, kesalahan dan operasi
7%. Kesalahan tahap kedua yaitu kesalahan fakta 13.33%, kesalahan konsep 13.33% dan
juga operasi 13.33%. Kesalahan tahap ketiga adalah kesalahan fakta 12.22%, kesalahan
konsep 50.56%, kesalahan prinsip 16.67% dan kesalahan operasi 15% serta seluruh
mahasiswa melakukan kesalahan tahap empat karena tidak melakukan pengecekan
kembali dalam tahapan pemecahan masalah. Solusi yang ditawarkan yaitu mahasiswa
harus dibiasakan untuk lebih teliti dalam menyelesaikan soal sesuai tahapan pemecahan
masalah khususnya pengecekan kembali serta memperdalam kemampuan dasar turunan
dan integralnya.
TA _ 00018 | My Library | Tersedia |
Tidak tersedia versi lain