Electronic Resource
TA _ PEMAHAMAN KONSEP MATEMATIS SISWA PADA PEMBELAJARAN DENGAN PENDEKATAN CTL
Abstract
Understanding the concept of mathematics is one of its learning goals. Understanding mathematical concepts is not just knowing a concept, but able to re-tell the concepts learned in a form that is more easily understood and able to apply it in problem solving. Analysis of the work’s result of students of SMPN Satap Oeusapi shows that students' understanding of mathematical concept is still low. The reason is that mathematical concept is so abstract and the less opportunity students have to construct their own knowledge. One of the efforts made to overcome the above problems is to apply CTL learning approach. The purpose of this research is to know the difference of understanding of
mathematical concepts between students with CTL learning approach and students without CTL learning approach. This research uses quantitative method of quasi experimental model which is designed in the form of non-equivalent control group design of two classes of research involving those determined by purposive sampling technique. Instrument used as a data collection tool is a test of understanding of mathematical concepts in the form of a description. Data analysis technique in this research using independent sampel t-test. The results of the analysis show that the students' understanding of mathematical concepts in the classroom with CTL learning approach is better than the class without CTL learning approach. Increased understanding of students' mathematical concepts with CTL approach learning is in the medium category with an average gain score of 0.6.
Keywords: understanding of mathematical concepts, CTL approach
Abstrak
Pemahaman konsep merupakan salah satu tujuan pembelajaran matematika. Pemahaman konsep matematis bukan sekedar mengenal dan mengetahui suatu konsep, tetapi mampu mengungkapkan kembali konsep yang dipelajari dalam bentuk yang lebih mudah dimengerti serta mampu mengaplikasikannya dalam pemecahan masalah. Analisis hasil kerja siswa SMPN Satap Oeusapi menunjukkan bahwa pemahaman konsep matematis siswa masih rendah. Penyebabnya adalah konsep matematika yang bersifat abstrak dan siswa kurang diberi kesempatan untuk mengkonstruksi
pengetahuannya sendiri. Salah satu upaya yang dilakukan untuk mengatasi permasalahan diatas adalah menerapkan pembelajaran berpendekatan CTL. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui perbedaan pemahaman konsep matematis siswa pada kelas dengan pembelajaran berpendekatan CTL dan kelas dengan pembelajaran tanpa berpendekatan CTL. Penelitian ini menggunakan metode kuantitatif model quasi eksperimen yang dirancang dalam bentuk nonequivalent control group design dengan melibatkan dua kelas penelitian yang ditentukan dengan teknik purposive sampling. Instrumen yang digunakan sebagai alat pengumpulan data adalah tes pemahaman konsep matematis berupa soal uraian. Teknik analisis data dalam penelitian ini menggunakan uji t-sampel independen. Hasil analisis menunjukkan bahwa pemahaman konsep matematis siswa pada kelas dengan pembelajaran berpendekatan CTL lebih baik dari kelas dengan pembelajaran tanpa berpendekatan CTL. Peningkatan pemahaman konsep matematis siswa dengan pembelajaran berpendekatan CTL berada pada kategori sedang dengan rata-rata skor gain 0,6.
Kata kunci: pemahaman konsep matematis, pendekatan CTL
TA _ 00017 | My Library | Tersedia |
Tidak tersedia versi lain