Electronic Resource
TA _ PEMAHAMAN KONSEP MATEMATIS SISWA PADA PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN QUANTUM TEACHING
Abstract
Early ability that students must have in learning mathematics is understand the mathematical concepts. Understanding here means that the ability to implemented the concept, to operation, and the relations in learning mathematic. An analysis of students’ work and interview by involving a mathematics teacher as a subject stated that students’ mathematical understanding is still low. This is due to the use of the learning model that has not been right. An effort was being made to overcome the problem above by applying the quantum teaching learning model. This research aims at finding out
the difference in the ability of understanding the mathematical concept by means to compare students were taught used quantum teaching learning model and class which did not get the quantum teaching learning model. This research uses quantitativ approach by implementing quasi-experimental by type non-equivalent control group design was made by involving two classes as the sample. The samples were chosen in simple random sampling technique. The instrument of the study was data collection test of understanding the mathematical concepts which done by reserved descriptions. Technique of data analysis in this study was T-test for independent samples and score gains. The results of the study showed that students’ mathematical understanding concept which learnt used quantum learning model was better than students who were not taught used quantum learning model. Improving the students’ understanding of mathematical concept by quantum teaching learning model was on category average score gains at 0.5.
Keywords: Understanding Mathematical Concept, Quantum Teaching Learning
Abstrak
Kemampuan awal yang harus dimiliki siswa dalam belajar matematika adalah pemahaman konsep matematis. Pemahaman konsep adalah kemampuan dalam memahami konsep, operasi dan relasi dalam matematika. Analisis hasil kerja siswa dan wawancara dengan guru mata pelajaran matematika menyatakan bahwa pemahaman konsep matematis siswa masih rendah, hal ini dikarenakan penggunaan model pembelajaran yang belum tepat. Upaya yang dilakukan untuk mengatasi permasalahan diatas adalah menerapkan model pembelajaran quantum teaching. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui perbedaan kemampuan pemahaman konsep matematis siswa pada kelas dengan model pembelajaran quantum teaching dengan kelas yang tidak mendapatkan model pembelajaran quantum teaching. Penelitian ini menggunakan metode kuantitatif dengan model quasi- eksperimental jenis non-equivalent control group design dengan melibatkan dua kelas penelitian yang ditentukan dengan teknik simple random sampling. Instrumen yang digunakan sebagai alat pengumpulan data adalah tes pemahaman konsep matematis berupa soal uraian. Teknik analisis data dalam penelitian ini menggunakan uji t-sampel independen dan skor gain. Hasil analisis menunjukkan bahwa pemahaman konsep matematis siswa yang belajar dengan model pembelajaran quantum teaching lebih baik dari kelas tanpa model pembelajaran quantum teaching. Peningkatan pemahaman konsep matematis siswa dengan model pembelajaran quantum teaching berada pada kategori sedang dengan rata-rata skor gain 0,5.
Kata Kunci : pemahaman konsep matematis, pembelajaran quantum teaching
TA _ 00016 | My Library | Tersedia |
Tidak tersedia versi lain