Electronic Resource
TA _ KEMAMPUAN KOMUNIKASI MATEMATIS SISWA PADA PEMBELAJARAN MODEL TTW
Abstract
Mathematical communication skills is an important aspect in learning because it can organize and consolidate the students in mathematical thinking. The result of observation, analysis and interview showed that the students’ mathematical
communication skill is low. An of the effort was being made to resolve the issue was learning by Think Talk Write (TTW) model. The purpose of this research was to produce a study of students’ mathematical communication ability in the class who got TTW learning model and students who did not get TTW model. This research was carried out in the SMP Kristen Soe the semester 1 students in academic year 2017/2018. This research used quasi experimental model of quantitative method. The type designed by nonequivalent control group involves two classes. The participants were selected by
purposive sampling technique. The instruments used were mathematical communication ability test in the form of reserved descriptions and the data was analyzed used T-test independent samples and t-score gains. The results of the analysis showed that the mathematical communication skills of students in the class who got TTW learning model better than classes which did not get the TTW learning model. The improvement students’ mathematical communication ability of TTW learning model on the category average score gain at 0.59.
Keywords: Mathematic Communication Ability; ThinkTalkWrite (TTW)
Abstrak
Kemampuan komunikasi matematis merupakan aspek penting dalam pembelajaran karena dapat mengorganisasi dan mengkonsolidasi siswa dalam berpikir matematis. Hasil observasi, analisis dan wawancara menujukkan bahwa kemampuan komunikasi matematis siswa rendah. Usaha yang dilakukan untuk mengatasi masalah tersebut adalah
pembelajaran dengan model Think Talk Write(TTW). Tujuan dari penelitian ini adalah untuk menghasilkan kajian mengenai kemampuan komunikasi matematis siswa pada kelas yang mendapatkan pembelajaran model TTW dengan siswa yang tidak mendapatkan model TTW. Penelitian ini dilaksanakan di SMP Kristen 1 Soe pada semester ganjil tahun ajaran 2017/2018. Penelitian ini menggunakan metode kuantitatif model quasi experimentaljenis nonequivalent control group design dengan melibatkan dua kelas penelitian yang dipilih dengan teknikpurposive sampling.Instrumen yang
digunakan adalah tes kemampuan komunikasi matematis berupa soal uraian dengan teknik analisis data menggunakan uji t-sampel independen dan skor gain. Hasil analisis menunjukkan bahwa kemampuan komunikasi matematis siswa pada kelas yang mendapatkan pembelajaran model TTW lebih baik dari kelas yang tidak mendapatkan pembelajaran model TTW.Peningkatan kemampuan komunikasi matematis siswa pada pembelajaran model TTW berada pada kategori sedangdengan rata-rata skor gain 0,59.
Kata kunci:Kemampuan Komunikasi Matematis, Think Talk Write (TTW)
TA _ 00014 | My Library | Tersedia |
Tidak tersedia versi lain