Electronic Resource
TA _ ANALISIS GAYA BELAJAR MATEMATIKA PADA SISWA KELAS VII SMP NEGERI OEBAKI
Abstract
The reason of getting low mark in mathematics is due to the lack of students’ interest and attention. Many students feel that mathematics is hard to be learnt and to be understood as well as there is unwillingness effort to review every lesson at home along with teachers’ unawareness of students’ learning style. One of the characteristics in learning style that related to absorption, preparation and delivery of information is the students’ learning style. Learning style forms the important modality in study. The information about characteristic of students’ learning style is very important for teachers to increase the quality of learning itself and students will be easier to motivate themselves in learning as well. The aim of this research is to know the learning style of seventh grade students in SMP N Oebaki in the academic year 2017/2018. The method of this research is descriptive qualitative method and the research instrument that used are questionnaires, interview and observation. The result of this study shows that the students have visual, auditory, and kinesthetic learning style, and the dominant learning style of the students is kinesthetic learning style.
Key words: Mathematical learning style, visual, auditory, kinesthetic.
Abstrak
Penyebab rendahnya nilai matematika dikarenakan minat dan perhatian siswa sangat rendah. Banyak siswa yang merasa pelajaran matematika sangat sulit untuk dimengerti dan dipahami serta tidak adanya kemauan bagi siswa untuk mengulang di rumah, setiap pelajaran yang diterimanya di sekolah, dan guru belum memperhatikan gaya belajar siswa. Salah satu karakteristik belajar yang berkaitan dengan menyerap, mengolah, dan menyampaikan informasi adalah gaya belajar siswa. Gaya belajar merupakan modalitas belajar yang sangat penting. Informasi terkait karakteristik gaya belajar siswa sangat penting bagi guru untuk meningkatkan kualitas pembelajarannya. Siswa juga akan lebih mudah memotivasi dirinya dalam pembelajaran.Tujuan penelitian ini untuk mengetahui gaya belajar yang dimiliki siswa kelas VII SMP Negeri Oebaki dan untuk mengetahui gaya belajar yang paling dominan, yang dimiliki oleh para siswa kelas VII di SMP Negeri Oebaki tahun ajaran 2017/2018. Jenis penelitian ini adalah penelitian deskriptif kualitatif. Instrumen penelitian yang digunakan adalah angket, wawancara dan observasi, dari hasil penelitian yang diperoleh gaya belajar yang dimiliki siswa kelas VII SMP Negeri Oebaki adalah gaya belajar visual, auditorial, kinestetik, dan gaya belajar yang paling dominan adalah gaya belajar kinestetik.
Kata Kunci : Gaya Belajar Matematika, Visual, Auditorial, Kinestetik.
TA _ 00010 | My Library | Tersedia |
Tidak tersedia versi lain